Just Dürr it! Skab et mærkbart brand
Det her er podcasten, du skal lytte til, hvis du har et vigtigt budskab til verden, men ikke synes, du bliver hørt, når du f.eks. skriver på de sociale medier.
Det er faktisk lige præcis DIG, vi har startet den her podcast for. For det er svært at blive hørt i en verden fyldt med plapren og palaver – men det er ikke umuligt. Det ved vi, Mathilde Just og Kenneth Dürr, fordi vi begge to har bygget et personligt brand op fra nul og niks på LinkedIn. Og nu bliver vi hørt, når vi ‘siger’ noget. Og den viden vil vi gerne give videre til dig.
Det siger folk om podcasten
#12 - Den om dine spørgsmål (sæsonfinale)
Podcasten går på sommerferie – og dét skal fejres! Derfor har vi spurgt vores lyttere, hvad de godt kunne tænke sig at spørge os til råds om.
Vi kommer vidt omkring – her er 3 af spørgsmålene:
- Hvordan viser jeg den værdi, jeg ved, jeg kan skabe?
- Hvordan finder man ud af sit “brand”, uden at det skal gå op i hvad “folket” kan li’?
- Hvad er jeres take på mindset og det mentale ift. LinkedIn?
#11 - Den om at være strategisk uden at være en nar
Når du er et godt menneske, der gerne vil andre det godt, så kan det føles helt forkert at tale om “at være strategisk”.
Meeen, vi kan sige af erfaring, at det 1) gør livet meget nemmere at have en strategi for din biks og 2) strategi er i sig selv ikke klamt, aggressivt eller noget, der gør dig til et dårlig menneske.
Røvhul-o-metret: Ligesom ethvert markedsføringsgreb ikke er klammo i sig selv, så gør enhver strategi dig ikke til et røvhul som udgangspunkt. Det hele ligger i, hvordan din strategi bliver ført ud i livet.
#10 - Den om penge
Penge, money, monetos, dollar bills … Hvordan vi end vender og drejer det, så er penge enhver virksomheds ilt – med mindre du har en rig, død onkel. Og hvor mange af os har lige det?
Det er lidt et paradoks, at vi taler så lidt om noget, som er så vigtigt. Så det vil vi da gerne lige lave om på.
Derfor skal vi tale om penge i dag. Hvordan vi tænker på/om penge, hvad vi gør når de er der – og når de ikke er der – og så taler vi naturligvis også om, hvad penge egentlig betyder for os.
Vi har 6 råd med, som du kan bruge som selvstændig – og som vi uddyber i afsnittet.
#9 - Den om de to (vigtige) ting, vi hader mest
Hvis der er to ting, vi hader … så er det ordene “produktivitet” og “planlægning”. Ja, vi kan faktisk heller ikke lide koncepterne.
Sådan har vi i hvert fald haft det længe. Men vi har vel også lov til at udvikle os, ikås? 😉
Så nu tager vi snakken om de to emner her, som vi elsker at hade – men som vi egentlig er blevet okay venner med på vores gamle dage.
For let’s face it: det gør bare det selvstændige liv lidt nemmere, når der er styr på tingene og du får noget for hånden.
Så i dag taler vi om: planlægning, produktivitet, opgaver, selvdisciplin, motivation og udvikling. Og vi giver dig vores bedste tips og tricks. Og en god håndfuld ressourcer, der kan hjælpe dig på vej
#8 - Den om autenticitet på PornHub m. Anne Frost
Hvad har Employee Advocacy med personlig branding at gøre? En hel del, hvis man spørger ledelses- og kommunikationsrådgiver, Anne Frost. Nu skriver vi ‘rådgiver’, men Anne er ikke én af de der kedelige run-of-the-mill rådgiver-typer, som du måske forestiller dig lige nu. Hun er et professionelt festfyrværkeri, og refererer gerne til både Zlatan, Astralis og PornHub på LinkedIn. Og så er hun mærkbar!
Vi tager en snak med hende om Employee Advocacy, personlig branding og tilstræbt autenticitet (og hvordan man undgår det).
Lyt med, hvis du gerne vil høre, hvorfor Anne mener, at modtagerorienteret kommunikation er overvurderet i ledelseskommunikation.
Ps. Vi havde store udfordringer med internetforbindelsen, så for første gang har vi måttet klippe i optagelsen for at det giver mening. Vi håber, du overlever 😉
#7 - Den om at være fårking ligeglad
Der er rigeligt med bøvl som selvstændig uden også at skulle tage sig af, hvad andre tænker, siger og synes om dig og dét du laver. Alligevel bruger de fleste selvstændige uhensigtsmæssigt meget tid på at tænke over netop, hvad andre tænker om dem.
Det holder os tilbage fra at gøre de ting, vi ved er rigtige for os. Og det hører jo ingen steder hjemme 😉
Hvis du kan genkende det, så er dagens episode lige noget for dig!
Kenneth og Mathilde kommer nemlig med 6 gode råd til, hvordan du kan blive lidt mere ligeglad med, hvad andre tænker om dig.
#6 - Den om at fortælle mærkbare historier
I dagens afsnit kigger vi nærmere på, hvordan storytelling spiller en central rolle ikke bare inden for markedsføring og branding, men generelt i hvordan vi interagerer med hinanden.
Vi ser på velkendte figurer som Polle fra Snave og Harry fra DSB, og hvordan deres historier påvirker os. Hvad sker der biologisk set i vores hjerne, når vi hører en god historie?
Vi udforsker, hvordan historier aktiverer vores hjerner, sætter gang i hormoner som dopamin, oxytocin og endorfiner, og efterlader os med en følelse af velvære – en effekt, der kan sammenlignes med forelskelse.
Og så dykker vi naturligvis ned i, hvordan DU kan blive en fremragende historiefortæller – og hvordan du kan bruge historier til at knytte din modtager tættere til dig. På en god måde, selvfølgelig.
#5 - Den om den første fucking gang
I dag taler vi om noget, de fleste er dårlige til. Nemlig at være dårlig. Da vi var børn, lærte vi ALT fra bunden. Hvad end vi kastede os over, så var det højst sandsynligt første gang, vi prøvede det. Og så fejlede vi. Og så prøvede vi igen. Og igen …
Den evne har mange af os mistet som voksne. Vi lægger strikketøjet på hylden efter en halv garnnøgle, for “det ligner ikke det, jeg vil ha’ det til at ligne”; “Det er for svært”; “Det er for hårdt”; “Jeg bliver aldrig god til det her”.
Men det går ikke, hvis vi gerne vil bygge en mærkbar og holdbar biks. Så bliver vi nødt til at kunne modstå fristelsen til bare at give op, når vi prøver noget nyt af.
Vi kalder det “den Første Fucking Gang”, fordi det er træls at være dårlig til noget. Men det er en nødvendig start.
Så når du føler dig ramt af FFG, så giver vi dig her en opskrift til at komme videre.
#4 - Den om (kommunikations-) myter og andet sludder
I dag skal vi tale om de myter, som vi oftest møder i vores arbejde. De der sejlivede rygter, som ikke gør andet end at holde gode folk fra at komme i gang med fx at lave opslag på LinkedIn. Så dem skal vi have aflivet – håbentlig én gang for alle.
Myterne, der gerne må skride ud af verden:
- Det der mærkbarhed er kun for de “bløde” fag/brancher
- Du skal være original for at dele noget
- Man kan ikke være kendt for flere ting
- Du skal give dine kunder/følgere det, de vil ha’
- Det er selvisk/egoistisk at sælge sig selv
- Branding er for fluffy. Hårde data er den eneste vej frem
#3 - Den om at pisse folk af på LinkedIn - med Anne Skare Nielsen
I dagens episode har vi besøg af Anne Skare Nielsen. Hun er fremtidsforsker extraordinaire, et festfyrværkeri på en scene og en spændende blanding af lige dele videnskab og menneskelig indlevelse. Hun er ikke bange for titlen, “orakel”, og så har hun en fascinerende evne til at pisse folk af – især med sine opslag på LinkedIn – men samtidig (på en eller anden måde) få samlet folk. Og det er især dét, vi gerne vil dykke ned i dagens episode.
For hvis du gerne vil ændre noget i verden, så nytter det ikke noget, at du ikke tør stå ud fra mængden og provokere etablissementet.
Det kan man naturligvis gøre på mange måder, men i dag fokuserer vi på, hvordan Anne har gjort det – og vi søger svar på, hvilke overvejelser hun gør sig med sine opslag og hvad der kommer ud af det.
#2 - Den om at skabe en mærkbar biks
Hvorfor hænger et mærkbart brand og det selvstændige liv så tæt sammen. Det synes vi i hvert fald, at det gør. For hvis du vil skabe et gennemført mærkbart brand, så skal din virksomhed også afspejle det.
Det nytter fx ikke noget, at du fremstår super autentisk online, men at du behandler dine kunder elendigt. Og ja, det siger måske sig selv, for de fleste. Men der findes desværre flere tilfælde, hvor den simple leveregel ikke bliver efterlevet.
Hvis du lytter med på podcasten her, så går vi ud fra, at du er én af dem, som bare gerne vil gøre noget godt for dine kunder og samtidig kunne være ‘hele dig’ i din virksomhed.
Derfor har vi hver taget 3 råd med, som vi vil anbefale dig at tage til dig, hvis målet for dig er at skabe en fremtidsholdbar, mærkbar og værdidrevet virksomhed.
#1 - Den om, hvad 'mærkbar' egentlig betyder
I den her opstartsepisode besvarer vi ét af de spørgsmål, vi oftest løber ind i: “Hvad betyder det der ‘mærkbar’ egentlig?” For at gøre det lettere at huske, har vi lavet MÆRKBAR om til et slags omvendt akronym, hvor hvert bogstav i ordet bliver til et nyt ord.
Ordene er:
- Mindeværdig
- Ærlig
- Relationsskabende
- Kontinuitet
- Brugbar
- Autentisk
- Rundhåndet
Vi uddyber hvert af ordene, så du kan få en meget bedre forståelse af, hvad vi mener, når vi siger mærkbar branding eller mærkbar kommunikation.