Begrebet ‘thought leader’ er ikke noget nyt. Det blev opfundet for 30 år siden, i 1994, af den amerikanske økonom, Joel Kurtzman. Siden da har begrebet bredt sig, og de sidste 10 år har det også været et begreb, som der er blevet lagt mærke til i Danmark.
Fra min helt personlige erfaring kan jeg se, at det er ca. 50 % af de personer, jeg taler med, der kender til begrebet. Derfor vil jeg gerne forklare, hvad jeg mener, når jeg siger ‘thought leader’, for den amerikanske definition ikke fyldestgørende – og faktisk også ret outdated.
Her er den amerikanske definition: “an expert on a particular subject whose ideas and opinions influence other people, especially in business”.
Booooring! Jeg blev helt søvnig af bare at copy-paste den ind fra Cambridge Dictionary.
Vi tager den lige ned på et niveau, hvor vi alle kan være med (og hvor vi ikke drætter om af kedsomhed).
Her er min (lange) definition:
En thought leader er dén, som vi lytter til, når de åbner munden, fordi de er super skarpe inden for deres felt, og de inspirerer os andre med deres innovative idéer.
En thought leader er dén, der deler deres viden og indsigter gennem bøger, podcasts, blogs, foredrag og sociale medier, og de får os andre til at tænke “Hvorfor tænkte jeg ikke på det?” og som vi name-dropper ved middagsbordet.
En thought leader er et menneske, der går forrest. De er de fakkelbærere, der tør skabe de fodspor andre kan gå i. De er modige, fordi de tør mene noget offentligt – og stå ved de meninger, når modstanden rammer. De har den viden, vision og skaberkraft, der skal til for at nedbryde barrierer, og de kan se ud over ‘det vi plejer’ – og så være med til at skabe ‘det nye’, der gør verden bedre.
Kort sagt, de er de visionære, faglige fyrtårne, der fører os ind i fremtiden med deres banebrydende idéer. En ledende tænker med noget på hjerte.
Min (helt korte) definition: En thought leader er dén, vi tænker på som den første, når vi tænker på et bestemt emne. Et fagligt fyrtårn og en visionær igangsætter, der ønsker at udfordre status quo og hjælpe andre med dét, de kan.
Fælles karakteristika for thought leaders
Her er de karaktertræk, jeg oftest ser hos en thought leader. Prøv eventuelt at tænke over, hvilke labels du ville sætte på dig selv. En slags thought leader-bingo.
- Mod
- Integritet
- Bevidst
- Åben
- Videnbegærlig
- Nysgerrighed
- Håbefuld
- Skabertrang
- Visionær
- Villig til at gå forrest
- Genkendelig
- Nytænkende
- Konsistent
- Skarpe budskaber
- Klarhed
- Relevant
9 eksempler på danske etablerede thought leaders
Morten Münster: Adfærd
Morten Münster er Skandinaviens førende autoritet inden for adfærdsdesign. Han er forfatter til tre bestsellere om adfærd, er fast klummeskribent i Børsen og så står han bag konferencen Behavers, der er en konference om adfærd og forandringer.
https://mortenmunster.com/morten-munster/
Anne Skare Nielsen: Fremtidsforskning
Anne er en af Skandinaviens – ja faktisk verdens – førende fremtidsforskere. Med sine store interesse og viden indenfor radikal forandring og transformation af tankegang, er hun i høj kurs som foredragsholder og provokatør over hele verden.
https://www.universalfuturist.dk/anne-skare-nielsen
Trine Ravnkilde: Digitalt iværksætteri
Trine lærer virksomheder, selvstændige og organisationer at skabe stjernegode online kurser og vidensprodukter – og at mestre de samme kommunikationsgreb som planetens største stjerner, ikoner og brands bruger til at forvandle fremmede mennesker til superfans.
https://goforitconsulting.com/
Laura Vilsbæk: Bestyrelsesarbejde
Laura hjælper mennesker, der gerne vil sidde i bestyrelser med at lande deres første bestyrelsespost. I 2020 udgav hun bogen “Du behøver ikke hedde Jens og gå i jakkesæt” for at åbne døren ind til bestyrelseslokalet for mange flere forskellige profiler.
https://www.nyibestyrelsen.dk/
Bastian Overgaard
Som ledelsesrådgiver, forfatter og foredragsholder løser Bastian et af tidens største problemer: STØJ. Hans pionerarbejde med Silent Performance bygger på egen forskning og erfaring som formidler, iværksætter, underviser og forfatter til fire bøger, heriblandt den anmelderroste “Støjfri Ledelse”.
Rikke Hertz: Spiritualitet
Rikkes vision er at bringe det spirituelle univers ind i erhvervslivet og gøre det anerkendt, anvendt og respekteret, som et middel til at nå virksomhedens resultater og dine personlige mål. Hun er coach og clairvoyantisk medie – og bruger både hendes rationelle hjerne, hendes intuition og hendes spirituelle evner, når hun arbejder.
Svend Brinkmann: Psykologi
Svend Brinkmann har været professor i psykologi på Aalborg Universitet siden 2009. Hans forskningsinteresser omfatter psykologiens filosofi, moralpsykologi, etik og kulturkritik og så har han skrevet flere bøger, herunder “Hvad er et menneske” og “Vi er det liv, vi lever”. Han måske bedst kendt for sin podcast, Brinkmanns briks.
Christiane Vejlø: Teknologi og digitale trends
Christiane er fremtidsanalytiker og en af landets førende eksperter, når det gælder forholdet mellem mennesker og teknologi. Hun har særlig fokus på teknologisk innovation og etiske problemstillinger i det digitale rum. Hun har fungeret som rådgiver for flere regeringer, og hun er hyppig taler i dansk erhvervsliv og på konferencer i ind- og udland.
https://twitter.com/christianevejlo
Frederikke Antonie Schmidt: Feminisme og sko
Efter mange år i den italienske modeindustri startede Frederikke hendes eget mærke af komfortable høje hæle, roccamore, med en mission om at inspirere kvinder til at stå stærkt og tage deres plads i verden.
https://www.roccamore.com/pages/comfort-handmade-in-italy
Hvem kan blive thought leader? (Og kan du?)
Måden vi ser på thought leaders er skiftet. Det er ikke længere forbeholdt forskere eller de dybeste niche-eksperter, som medierne har udvalgt til os.
Det er i høj grad almindelige mennesker, der har viden, visioner, skaberkraft og lysten til at gå forrest.
… Det lyder da ret meget som dig, gør det ikke?
Hvis du kan nikke genkendende til 3 eller flere af de følgende ting, så er der en god chance for, at du har hvad der skal til, for at blive thought leader:
- Du ELSKER dét, du laver
- Du ved, hvem du er og hvad du står for
- Du har lyst til at gå forrest og vise vejen
- Du har et dybfølt ønske om at hjælpe andre
- Du har en sag/vision, du arbejder for/hen imod
- Du er ikke bange for at mene noget andet end flertallet
- Du kan tale om dit område i timevis (hvis folk gider lytte)
6 danske ‘up-and-coming’ thought leaders
Katrine Schumann: Facilitering + leg i udvikling
Det er Katrines mission at ændre verden et møde ad gangen. Hun hjælper ledere, konsulenter og HR-folk i- og omkring det offentlige med at skabe en bedre fremtid for os alle.
https://www.katrineschumann.dk/
Henrik Tingleff: Adfærds-psykologi
Henrik er psykolog og en fantastisk formidler. Han gørsvært og kompliceret stof om menneskers natur, hjerne og sind let tilgængeligt for alle os andre – blandt andet med hans bog, “Når Flokdyret Fejler”.
https://www.henriktingleff.dk/om/
Rikke Struve: Fremtidens pårørende
Pårørende-eksperten, Rikke, inspirerer åbent og sårbart. Hun er en af landets få eksperter på området, og hun kæmper for, at sætte pårørende på dagsordenen i hver virksomhed og kommune i landet, så der ikke længere er 80 % af pårørende, der får en belastningsreaktion.
Mikkel Gudsøe: Politisk forhandling
Mikkel har en stor passion for forhandling og konfliktløsning. Han har en fortid som advokat og underviser nu på Århus Universitet i forhandling. Derudover skriver han en Ph.d.-afhandling om politisk forhandling.
https://www.linkedin.com/in/mikkelgudsoee/
Anne Farup: Foredrag som business
Anne hjælper mennesker med at tjene gode penge på at dele deres viden og passion gennem inspirerende foredrag, så du ikke bare kan skabe økonomisk frihed, men også et økonomisk fristed, hvor du har kontrol over din tid og sætter dagsordenen for dit liv
Mathilde Just: Mærkbar business
Ja, jeg har skrevet mig selv på listen. Og det har jeg gjort, fordi man skal turde stille sig frem, hvis man gerne vil være thought leader. Nå, men det er min mission at inspirere så mange mennesker som muligt til at turde bygge en mærkbar biks og gå ud og inspirere andre.
https://www.linkedin.com/in/mathildejust/
Hvorfor skal du være thought leader? Hvad får du af det?
Du skal bruge dit thought leadership til at positionere dig selv som en ledende stemme i dit felt. En stærk fagperson som dine kunder og fagfæller bliver inspireret til at følge ind i fremtiden.
Med dit thought leadership positionerer du dig i centrum af samtalen, og de andre byder ind rundt om dig og din viden. Det er værdifuldt, fordi du kan tillade dig at agere ekspert indenfor dit område, hvilket skaber høj tillid og troværdighed.
Kort sagt, så bliver det lettere at …
- tjene penge
- lave indhold
- skabe koncepter
- tiltrække dine drømmekunder
Helt generelt bliver det lettere (og sjovere) at drive en fremtidsholdbar forretning.
OG … Det bliver lettere at være den inspirerende vidensformidler, du gerne vil være. Og jo – det tror jeg altså, at du gerne vil, hvis du har læst så langt her!
Fordele ved at arbejde med dit thought leadership
På kort sigt:
- Flere besøgende på dine platforme
- Øget opmærksomhed på dine budskaber
- Flere følgere på sociale medier
- Mere selvtillid og gå-på-mod
Løbende:
- Flere øjne på det, du kan = flere at sælge til
- Eksponentielt stigende følgerskare
- Det bliver lettere at udkomme
- Du vil føle dig bedre tilpas i din forretning
På lang sigt:
- Du vil tiltrække de rette kunder
- Salg, indhold, koncepter mv. bliver lettere at lave
- Du får mere indflydelse på- og i din branche
- Du tjener bedre penge på at lave dét, du elsker