Creator mode kan være et brugbart værktøj for os, der gerne vil opbygge et større publikum. Men du skal vide, hvad det betyder for din profil, før du beslutter dig for at slå det til. Det tager jeg dig igennem her.
Creator mode … skal – skal ikke?
Der er en del diskussion, om det kan betale sig at slå creator mode til.
Banen er, så at sige, kridtet op.
De fleste store LinkedIn-fluencere mener, at det er rigtig godt, hvis du vil bygge et større publikum. Og det vil de i hvert fald gerne.
Der er dog andre, fx Leif Carlsen, som ikke mener, man skal slå det til.
Så hvad skal du gøre?
I min verden handler det om, hvad dit mål med at være aktiv på LinkedIn er.
Så i denne artikel, vil jeg gennemgå argumenter for- og imod – så du kan træffe en informeret beslutning.
Jeg ville ønske, jeg bare kunne give dig et ‘ja’ eller ‘nej’, men det kan jeg ikke stå inde for.
Hvis du hellere vil læse denne artikel som en e-bog, der er let at printe ud, kan du downloade den her
Hvad er Creator Mode?
Creator Mode er en indstilling, LinkedIn har lavet for at give indholds-kreatører en fordel. Altså os, der skaber indhold til platformen. For 95% af LinkedIns brugere poster slet ikke indhold. Og det vil de naturligvis gerne have dem til. Så enkelt er det egentlig – set fra LinkedIns side. Men så enkelt er det ikke for os.
Hvad sker der, når du slår Creator Mode til?
Lad os starte med det helt basale. For hvad sker der, når du slår creator mode til? Dels sker der noget med opbygningen af din profil, og dels får de adgang til features, du ellers ikke har:
- Dit “Fremhævet”-afsnit bliver rykket op på din profil
- Dit “Om”-afsnit bliver rykket ned efter aktivitetsoversigten
- I stedet for en “Opret forbindelse”-knap får du en “Følg”-knap
PLUS:
- Du kan vælge 5 hashtags relateret til dit indholds emner, der placeres lige under din overskrift
- Du kan lave en 30-sekunders video, der afspiller, når der kommer en besøgende ind på din side (nogle kan uden Creator Mode)
- Du kan få dit eget nyhedsbrev, og dem, der følger det, får en notifikation, når det udgives
- Du kan afholde LinkedIn Lives – både alm. lives med video og LinkedIn Audio, som kun er lyd
- Din rækkevidde stiger højst sandsynligt (faktisk 15-35% ifølge den nyeste LinkedIn rapport udgivet af Richard van der Blom)
- Du kan tilføje et link øverst på profilen. Fx til website eller nyhedsbrev.
Tilføj 5 hashtags til din profil
Hashtags øverst
Når du slår Creator Mode til får du mulighed for at tilføje denne sektion, hvor du kan uddybe, hvad du ‘taler om’. Jeg kan rigtig godt lide den, for i min verden er den rigtig god til to ting:
1) Fortælle hvilke emner, folk kan forvente, at du dele indhold om
2) Sætte tonen i dine opslag
Tag mig som eksempel:

Jeg bruger mine 5 hashtags til …
1) At understrege mine centrale emner (#værmærkbar og #personligbranding)
2) At fortælle, hvordan jeg griber ‘livet’ an (#fremtidssans og #fårkreglerne)
3) At fortælle, hvad jeg ellers skriver om (#livetsomselvstændig)
Lad være med at vælge 5 generiske hashtags – de hjælper dig ikke med at blive fundet, så brug dem i stedet på at fortælle mere om dig. (Den del hører nok mere til i en e-bog om din profil, men nu fik du den lige med alligevel… Begræns dig nu, Mathildøø …)
“Gratis” link i toppen af din profil
Her kan du linke til lige, hvad du har lyst til (se billedet ovenfor).
Din hjemmeside, dit nyhedsbrev eller det kursus, du er ved at sælge.
Lige nu linker jeg til mit nyhedsbrev, men jeg pønser på at lokke med en freebie, så der måske er flere, der får lyst til at skrive sig op.
Kun din kreativitet sætter grænserne.
“Fremhævet”-sektionen
I din ‘Fremhævet’-sektion kan du udvælge opslag, nyhedbrev (hvis du har et på LinkedIn), artikler (LI), link eller et medie (fx en film, du ikke har brugt i et opslag).
Grunden til, at den bliver flyttet længere op, er, at den netop viser, at du rent faktisk laver indhold.
Igen er det en gylden mulighed for at linke til noget eksternt, som du gerne vil have, at folk ser.
Indtil videre, har jeg kun brugt den til at showcase’e opslag, men det gav også god mening, da det var dét, jeg hjalp folk med – så hvorfor ikke vise, hvor langt mine egne opslag kommer ud?
Nu vil jeg dog bruge det til at linke til enten hjemmeside, nyhedsbrev, et kursus eller en podcast.
“Aktivitet”-sektionen
Denne sektion ligger nederst, hvis du ikke har slået Creator Mode til (altså under ‘Om’ og ‘Fremhævet’).
Hvis du IKKE har slået CM til, vil AL aktivitet vises – altså likes, kommentarer, delinger og dit eget opslåede indhold.
Hvis CM ER slået til, viser den kun dine seneste opslag, hvilket jeg synes giver rigtig god mening. Det bliver altså endnu en måde at fermvise dit indhold. Og derfor giver det også god mening, at den ligger nederst, når CM IKKE er slået til.
“Om”-sektionen
Det her er en af de aller-vigtigste sektioner på din profil. Og den bliver rykket nedad, hvis du slår CM til.
Det er også et af oppositionen mod CM’s stærkeste argumenter for, at du IKKE skal slå det til.
Hvis jeg selv kunne vælge, ville jeg sætte sektionerne i denne rækkefølge:
1) Fremhævet
2) Om
3) Aktivitet
Men desværre kan du kun vælge mellem:
CM slået til: 1) Fremhævet, 2) Aktivitet, 3) Om
CM slået fra: 1) Om, 2) Fremhævet, 3) Aktivitet
Fra “connect” til “følg”
Det her er en af de største ændringer, der sker, når du slår Creator Mode til.
Og det er især det her, du skal tænke over, inden du slår CM til.
Vil du helst have, at folk connect’er med dig – eller at de følger dig?
Tidligere ville jeg helst have, at folk connect’ede, fordi jeg kun havde 1:1 kunder. Nu vil jeg hellere have at de følger mig, fordi det handler knap så meget om den personlige relation (det lyder ikke godt, men sådan er det jo, hvis man gerne vil have sit budskab bredt ud).
Man kan stadig connect’e med mig (og jeg skriver også i både cover og ‘Om’-afsnittet, at de gerne må connect’e), men det er ofte nemmere for folk at trykke ‘Følg’ end ‘Opret forbindelse’, fordi man hurtigt kommer til at virke som en form for autoritet.
Hvilket jo er godt for ens brand, men ikke så godt, hvis folk bliver bange for at connect’e.
Så tænk over, hvad der er vigtigst for dig. Er det den personlige relation – eller størrelsen på dit publikum? Det ene er ikke bedre end det andet!
Argumenter IMOD at slå Creator Mode til
Som jeg ser det, er der to stærke argumenter for, at du ikke skal slå Creator Mode til:
Du skal udkomme kontinuerligt
Undersøgelser har vist, at du skal kunne udkomme minimum 2 gange om ugen, for at din rækkevidde holder. Så hvis du ikke gør det, vil din rækkevidde højst sandsynligt blive påvirket negativt.
Det er ikke fordi, at hvis du skipper en uge, så kan du aldrig komme tilbage igen, men hvis du ikke lægger noget op i over 1 måned, vil dine efterfølgende opslag få mindre reach (præcis hvor meget ved vi ikke – men et estimat er 30%).
Hvis du så begynder at poste kontinuerligt igen, vil det finde et naturligt leje igen, men du vil opleve et dyk.
Min egen erfaring er dog, at det ikke gør nogen forskel – det er min klare overbevisning, at det stadig er kvaliteten af indholdet, der afgør, hvor stor rækkevidde dit indhold får.
Du mister ‘connect’-knappen
Som nævnt, skifter din ‘connect’-knap til en ‘følg’-knap, når du slår CM til.
Når en person følger dig i stedet for at connecte, betyder det følgende:
- I kan ikke sende beskeder til hinanden (medmindre en af jer har premium)
- Du ser ikke vedkommenes opslag i feed’et (med mindre du også følger vedkommende
Det, jeg gør for at komme uden om dette, er, at jeg holder mig opdateret på, hvem jeg har fået som nye følgere.
Hvis jeg kan se en idé i at connect’e med vedkommende, sender jeg bare en anmodning. Det synes jeg sagtens, jeg kan, da de allerede ved, hvem jeg er, og derfor er chancen også god for, at de har lyst til at dele netværk.
Argumenter FOR at slå Creator Mode til
Der er mange gode grunde til at slå Creator Mode til i min verden – især, hvis du gerne vil gøre brug af de features, det fører med sig.
For mig er de stærkeste argumenter for at slå CM til disse:
- Link i på profilen (nem måde at få folk videre)
- ‘Fremhævet’-sektionen øverst (god showcase)
- ‘Snakker om’-sektionen med hashtags (den kan jeg bare ræddi godt li’)
- 60-sekunders videoen (som jeg dog stadig ikke har gjort brug af …)
Og hvis jeg skal være helt ærlig (og det må jeg hellere), så synes jeg, at de eventuelle ulemper, der er ved at slå det til, nemt kan opvejes med de features + hvis man bruger 15 minutter om ugen på at tjekke op på sine følgere og se, hvis man gerne vil connect’e med.
OG hvis man kan commit’e sig til at lave opslag to gange om ugen!
Konklusion: To create or not to create
Personligt kan jeg godt mærke, at jo mere jeg dykker ned i Creator Mode vs. Normal Mode-debatten, jo mere hælder jeg til, at Creator Mode er det rigtige for dem, der gerne vil være aktive på platformen.
Og det vil du jo gerne, ikke? 😉
Men jeg synes stadig, at du skal afgøre det ud fra, hvad dit mål med brugen af LinkedIn er.
Lad os tag mig som eksempel:
- Jeg vil gerne opbygge et større publikum, fordi det giver mig mulighed for at sprede mine idéer til verden
- Jeg vil gerne være thought leader, når det kommer til kommunikation og branding – og det kræver også et stort publikum og en kontinuerlig tilstedeværelse på bl.a. LinkedIn
- Jeg vil gerne ses som samfundsdebatør inden for en kortere årrække – og her vil et stort publikum hjælpe mig med at 1) sprede budskabet, 2) blive set af medier/journalister og 3) cementere min ekspertstatus.
… Så alt i alt, kan jeg ikke se nogen grund til at slå Creator Mode fra igen.
Så hvad er dit mål?
Stil dig selv følgende spørgsmål:
- Hvad er mine mål med brugen af LinkedIn?
- Hvordan opnår jeg dem bedst?
- Kan jeg commit’e mig til at lave opslag 2+ gange om ugen?
- Kan jeg commit’e mig til at bruge 15 min. om ugen på at connect’e med nye følgere? (Eller blot følge dem tilbage)
SÅ: Hvis du mener, at dit mål og commitment svarer overens med noget af dét, jeg har beskrevet her i artiklen, synes jeg du skal slå Creator Mode til.
Fik du noget ud af at læse denne artikel? Tilmeld dig mit nyhedsbrev og bliv opdateret, når jeg har ny viden til dig.